Luați de la Șova, km de autostradă fără număr

Da, știu, toată lumea comentează astăzi filmulețele cu Mircea Băsescu și Mondiali. O să o fac și eu, e timp pentru toate. Oricum, nu se va întâmpla nimic special în următoarele ore, oricât țipă pastorul Gâdea și lătrăii lui.

Dar, dincolo de toată încrâncenarea din zilele astea, dincolo de pasiunea cu care așteptăm fiecare seară a Mondialului din Brazilia, ar fi nedrept să nu îi acordăm atenția cuvenită unui bufon al Guvernului Ponta și a întregii clase politice. Șova, Dan Șova pe numele lui.

Îl știm cu toții, i s-a dat pe mână un Minister al Marilor Proiecte, acolo unde s-a evidențiat prin…lipsa acestor mari proiecte. Apoi, pentru merite deosebite a fost uns ministru și peste transporturi. Practic, o împlinire a destinului său de…avocat. Și ce face omul din această funcție? Promite ! Promite mult și bine. Ia să auzim perla anului 2014:

”România va avea 3000 de km de autostradă în 2020, iar întreținerea acestora va costa foarte mult, indiferent de culoarea politică a Guvernului”

Așadar, micul clovn de la Guvern este îngrijorat de povara ce va să fie pe umerii Guvernului, oricare va fi el, ca și când cei 2000 de km din gura lui sunt ca și construiți. Ca să vă faceți o idee, ar fi nevoie de peste 333 de km de autostradă pe an. Asta în condițiile în care, după ani de zile de la demararea unor lucrări, noi tăiem panglici și pentru doar 20 de km.

Dincolo de glumele de clovn ale lui Șova, realitatea din transporturi, în România, este una extrem de tristă. Și dacă vreți să vedeți lucrurile din perspectiva corectă, nu mergeți neapărat la șoferii de mașini mici, la cei care se suie într-un automobil la o săptămână sau care nu ies din oraș decât de două sau trei ori pe an. Mergeți la transportatori, la cei care sunt nevoiți să își conducă camioanele prin pseudo drumurile de la noi.

tiruri

Oameni pentru care tirul este principala sursă de venit și fără de care nu au cum să supraviețuiască, oameni care nu de puține ori investesc tot ceea ce câștigă în piese tir noi, pentru că drumurile românești sunt atât de proaste, încât nici cea mai solidă mașină nu rezistă. Trebuie că ne consideră tare naivi unul ca Șova, care nu e în stare să aibă grijă de drumurile pe care le avem acum, dar ne promite că până în 2020 vom avea mii de km de autostrăzi și că problema nu va mai fi lipsa lor ci cum le întreținem.

Dacă România nu reușește sub nicio formă să evolueze, se datorează și acestui lucru. Un km parcurs de tirurile cu mărfuri pe la noi costă dublu sau triplu față de alte țări europene, iar asta se vede în prețul final al produselor. La noi avem aproape cea mai scumpă benzină din Europa, vămile nu fac față traficului. Și multe alte aspecte care fac din România un loc deloc prietenos pentru transportatori.

Se știe de pe vremea Romei antice că drumurile sunt principala cale a progresului. Unii au învățat din treaba asta, noi am rămas doar cu câteva drumuri făcute de romani când ne-au cucerit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *