Rezoluţia TNL cu privire la dezastrul din sistemul de educaţie românesc

Biroul Permanent Naţional al Tineretului Naţional Liberal, întrunit la Timişoara în şedinţa din 23 iulie 2011, a adoptat următoarea: Rezoluţie cu privire la dezastrul din sistemul de educaţie românesc:

"Prioritatea guvernanţilor actuali pentru anul 2011 este distrugerea totală a învăţământului românesc. Legea educaţiei naţionale, cu nr. 1/2011, publicată în monitorul oficial în data de 10 ianuarie, este începutul dezastrului din sistemul de educaţie românesc la care asistăm în acest an. O lege foarte controversată, adoptată prin asumarea răspunderii, procedură  declarată de către Curtea Constituţională, de două ori – în 2009 şi 2010, ca fiind neconstituţională, reglementează acum educaţia românească.

Alocarea unui procent de doar 3,8% din PIB, în condiţiile în care calculele arată că procentul de 6% este minimum necesar pentru a satisface doar nevoile de bază ale învăţământului, este un gest iresponsabil.

Șocul a venit o dată cu sesiunea din iunie a Bacalaureatului. Multiple nereguli în organizare, subiecte neclare, camere de luat vederi montate selective au creat o situaţie fără precedent. Rezultatele finale au arătat amploarea dezastrului:  1 din 2 elevi promovaţi, mai precis 44,47%, 80.160 de contestaţii depuse (dublu faţă de anul 2010), doar 65 de elevi cu nota 10.

Dacă examenul de bacalaureat a demonstrat pregătirea slabă a elevilor, examenul de titularizare a confirmat o cauză esenţială a acestui fapt: calitatea precară a pregătirii profesorilor. O treime dintre candidaţi au luat note sub 5, aprox. 38% au luat note între 5 şi 7, iar 32% au obţinut note peste 7, condiţie obligatorie pentru  repartizarea pe posturi. De la concurs au absentat 23% şi s-au retras 19% dintre cei înscrişi, ceea ce ne face să credem că situaţia este mult mai gravă.

Tineretul Naţional Liberal consideră că starea de fapt din sistemul de educaţie românesc este urmarea a trei cause majore: Sărăcia, Incompetenţa şi Aroganţa.

România se zbate într-o sărăcie cruntă în care profesorii sunt umiliţi cu salarii de mizerie, iar elevii nu îşi permit minimul necesar pentru o educaţie decentă. Există în România anului 2011 familii care îşi trimit copiii la şcoală cu rândul pentru că nu au bani decât pentru o pereche de încălţăminte. Mulţi părinţi pleacă în străinătate să muncească pentru un trai decent şi îşi lasă copii, în cel mai fericit caz, cu rude sau, în situaţiile disperate, chiar în orfelinate, În alte situaţii, părinţii rămân în ţară, dar aleg să-şi trimită copiii la muncă, renunţând la şcoală încă din clasele primare. Profesorii câştigă inimaginabil de puţin pentru o ţară membră a Uniunii Europene, deja de de patru ani. Sistemul de meditaţii private este o supapă de siguranţă pentru traiul zilnic al profesorilor, dar distorsionează grav piaţa de învăţământ.

Incompetenţa guvernanţilor de a stabili un cadru legal care să încurajeze interesul pentru educaţie şi competitivitatea este un exemplu nefast care s-a propagat la toate nivelurile din sistem. Incompetenţa celor care realizează programele de învăţământ, a celor care realizează subiectele, a profesorilor care nu reuşesc să treacă examenele de titularizarea.

Peste toate acestea, aroganţa face ca speranţele de revenire pe o traiectorie corectă, cel puţin în acest mandat, să fie nule. Cum să le explicăm elevilor valoarea corectitudinii, când preşedinta Camerei Deputaţilor trişează în faţa camerelor de luat vederi iar justiţia decide neînceperea urmăririi penale? Cum să le explicăm că ei, conform unor procente, sunt cei mai slabi pregătiţi din Europa, de vreme ce învăţământul nu le oferă nicio perspectivă, niciun model, nicio motivaţie.

Atâta vreme cât elevii României intră prin uşa din spate a şcolii, românii vor intra pe uşa din spate a Europei.

Având în vedere aceste aspect, deosebit de grave, Tineretul Naţional Liberal consideră că trebuie luate măsuri urgente de normalizare a situaţiei:

1.Organizarea în condiţii corecte şi egale pentru toţi elevii a celei de a doua sesiuni de bacalaureat care începe la finalul lunii august;
2.Aşezarea învăţământului pe principiul vocaţional, prin cultivarea valorilor, transmiterea de cunoştinţe fundamentale şi crearea de abilităţi profesionale;
3.Reorganizarea planurilor de învăţământ conform cerinţelor societăţii actuale şi necesităţilor de pe piaţa muncii;
4.Corelarea subiectelor de examen cu programa studiată şi elaborarea acestora în mod clar, fără posibilitatea de interpretări alternative;
5.Introducerea  parteneriatului public-privat în sistemul de educaţie, în vederea profesionalizării şi a creşterii gradului de competitivitate;
6.Demisia imediată a Ministrului Educaţiei, Daniel Funeriu, pentru ca cele de mai sus să aibă o şansă de a fi realizate".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

:D :) :( :o 8) :eek: ;-( :grin: :wink: :arrow: :idea: :?: :!: :evil: O:) :-| :-* :-(( :poke: :love: :tired: :emotion: :party: :clown: :worried: X( :p