Cum dai un Patriarh jos – mic ghid

PreafericitulParinteDr_DANIEL.jpg

Știm cu toții cum să dai jos un politician. Știm cu toții cum să dai jos un sistem politic corupt până în cea mai intimă fibră a sa. Trăim cu toții momentele speciale ale acestor zile, ale revoluției #colectiv.

Dar, în toată această perioadă de tumult, lumea pare că vrea să dea jos și un Patriarh și nu știe cum. Să se ducă peste el pe Dealul Patriarhiei și să îl scoată n șuturi afară? Să îi ceară demisia? Să lanseze petiții semnate de mii și milioane de oameni?

Dileme peste dileme.

Hai să vă ajut eu un pic cu toate informațiile.

Ce este Patriarhul?

Mergem direct la statutul Bisericii Ortodoxe Române și citim:

SECȚIUNEA A II-A Organisme centrale executive

A. Patriarhul

Art. 24 – Patriarhul este Întâistătătorul între ierarhii Bisericii Ortodoxe Române și președintele organismelor centrale deliberative și executive bisericești.

26 STATUTUL PENTRU ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA BISERICII ORTODOXE ROMÂNE

Art. 25 – (1) Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române este Arhiepiscopul Bucureștilor și Mitropolitul Munteniei și Dobrogei.

(2) Titulatura sa este: „Preafericirea Sa, Preafericitul Părinte (N), Arhiepiscopul Bucureștilor, Mitropolitul Munteniei și Dobrogei, Locțiitor al tronului Cezareei Capadociei și Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române sau Patriarhul României”. (3) In conformitate cu Sfintele canoane, cu tradiția panortodoxă și cu practica Bisericii Ortodoxe Române, la serviciile religioase Patriarhul este pomenit de către mitropoliți, mitropoliții sunt pomeniți de către ierarhii sufragani, iar arhiepiscopii și episcopii sunt pomeniți de către preoții slujitori.

(4) Patriarhul poartă ca însemne distinctive: o cruce și două engolpioane, haine de culoare albă: reverendă și rasă, culion și camilafcă având cruce.

(5) Patriarhul exercită drepturile și îndeplinește îndatoririle prevăzute de Sfintele canoane, de prezentul statut și de regulamentele bisericești.

Mergem mai departe un pic, acum că am văzut cine e Patriarhul, de ce se îmbracă el cum se îmbracă, de ce poartă cruci, alb, și alte chestii din astea. Hai să vedem

Cum este ales Patriarhul:

A. Alegerea Patriarhului

Art. 127 – (1) Pentru slujirea, vrednicia și răspunderea de Patriarh este eligibil oricare dintre mitropoliții, arhiepiscopii și episcopii eparhioți în funcțiune, cetățeni români, care sunt doctori sau licențiați în teologie și s-au impus în conștiința Bisericii și a societății prin viață curată, cultură teologică, demnitate eclezială, zel misionar și simț gospodăresc. (2) Pentru alegerea Patriarhului, Sfântul Sinod, prezidat de mitropolitul cu cea mai mare vechime în slujirea arhierească, stabilește, prin consultare deschisă urmată de vot secret consultativ, o listă de 3 candidați dintre chiriarhii eligibili, cu motivarea fiecărei propuneri.

(3) În numele Sfântului Sinod, Sinodul Permanent se consultă, într-o ședință specială, cu membrii clerici și mireni din Adunarea Națională Bisericească, la care se adaugă membrii Adunării Eparhiale a Arhiepiscopiei Bucureștilor. La ședință participă, de asemenea, câte un decan al unei facultăți de teologie și câte un director de seminar teologic din fiecare mitropolie, desemnați de mitropolit cu consultarea ierarhilor sufragani, dintre care nu vor lipsi decanul și directorul reprezentând Arhiepiscopia Bucureștilor. Consultarea are loc la sediul Patriarhiei Române, la data stabilită de locțiitorul de Patriarh împreună cu Sinodul Permanent.

(4) În cadrul consultării, lista de candidați pentru alegerea Patriarhului, prezentată de Sinodul Permanent, poate fi completată, prin consultare deschisă urmată de vot secret consultativ, cu două nume dintre ceilalți chiriarhi eligibili. După votul consultativ, lista prezentată de Sinodul Permanent, întregită cu primii 2 chiriarhi eligibili care au obținut cele mai multe voturi, va fi înaintată Sfântului Sinod.

Art. 128 – (1) Lucrările Sfântului Sinod pentru alegerea Patriarhului sunt deschise și închise de către locțiitorul de Patriarh și sunt prezidate de către ierarhul eparhiot cu cea mai mare vechime în treapta arhieriei, în ordinea dipticelor, dintre mitropoliții, arhiepiscopii și episcopii eparhioți, așa cum rezultă din Condica Sfântă a hirotoniei arhiereilor.

(2) Pentru desfășurarea votării, pe durata ședinței, președintele de ședință este asistat, ca bărbați de încredere, de primii 2 episcopi-vicari sau arhierei-vicari cu cea mai veche hirotonie în treapta arhierească. Secretar de ședință este episcopul-vicar sau arhiereul vicar cu cea mai nouă hirotonie. Aceștia patru alcătuiesc Biroul.

(3) Cei 2 asistenți ai președintelui le arată celor prezenți că cele două urne sunt goale. Buletinele de vot poartă pe unul din colțuri ștampila Sfântului Sinod. Pe fiecare buletin de vot sunt înscrise, în ordine, numele candidaților nominalizați în urma consultărilor din Sfântul Sinod și din Adunarea Națională Bisericească completată conform prevederilor art. 127, alin. (3).

(4) La apelul secretarului de ședință, fiecare votant primește un buletin de vot, sărută Sfânta Evanghelie și, mergând în cabina de votare, bifează pe buletin, în frică de Dumnezeu, numele celui pe care îl consideră vrednic să fie ales. Înainte de a părăsi cabina, fiecare votant împăturește buletinul de vot în 4, în așa fel încât ștampila să fie afară.

(5) Apoi, fiecare votant depune buletinul în prima urnă.

(6) Votarea este obligatorie. Buletinele de vot nebifate, bifate incorect sau cu adăugiri sunt considerate voturi nule.

(7) Președintele face numărătoarea buletinelor de vot, trecându-le din prima urnă în cea de a doua. Numărul buletinelor trebuie să fie egal cu acela al votanților prezenți.

(8) Președintele desface fiecare buletin din cea de a doua urnă, îl arată celor 2 asistenți, citește cu voce tare numele bifat și îl depune în prima urnă. În acest timp, secretarul înscrie într-o listă voturile sub numele respective, rostite de președinte.

(9) Secretarul, după ce a verificat dacă suma voturilor este egală cu numărul buletinelor, semnează lista și o predă președintelui. Acesta o citește cu voce tare, după care o semnează împreună cu cei 2 asistenți.

(10) Patriarh al României devine candidatul care a obținut voturile a două treimi din totalul membrilor prezenți. Dacă nici unul dintre candidați nu a întrunit numărul necesar de voturi, se organizează o nouă votare, la care participă primii 2 candidați care au întrunit cel mai mare număr de voturi. Devine ales cel care a obținut voturile a două treimi din totalul membrilor prezenți. Votarea se repetă până la obținerea de către unul dintre candidați a majorității de două treimi din totalul membrilor prezenți.

(11) Rezultatul alegerii se consemnează într-un proces-verbal la care se anexează buletinele voturilor exprimate. Președintele anunță solemn numele celui ales, după care conducerea ședinței îi este predată locțiitorului de Patriarh, spre a o închide.

Cum demitem Patriarhul?

În Regulamentul de funcționare și organizare al BOR nu există un capitol special dedicat demisiei, așa cum este ea cerută de neștiutorii din stradă, pentru simplul fapt că harul, demnitatea religioasă este dată pe viață unui ierarh. Există, totuși, în atribuțiile trecute în dreptul Sfântului Sinod, următorul articol:

Secțiunea I, articolul 14 – Atribuțiile Sfântului Sinod: p) hotărăște, cu o majoritate de două treimi din totalul membrilor săi, cu privire la trimiterea în judecată canonică a acelora dintre membrii săi care sunt învinuiți de abateri de la învățătura și disciplina Bisericii.

Foarte greu să găsești în acest moment o vină dogmatică Patriarhului Daniel. Și atunci, cum satisfacem gloata avidă de circ? Singurul care poate decide în ceea ce privește retragerea sa din chemarea la care fost adus este doar Preafericitul Părinte Patriarh.

Cred însă că cel mai important aspect pe care trebuie să îl înțeleagă lumea este următorul:

(2) Biserica Ortodoxă Română se administrează în mod autonom prin organisme proprii reprezentative, constituite din clerici și mireni, potrivit Sfintelor Canoane, dispozițiilor prezentului Statut și altor dispoziții ale autorității bisericești competente.

Art. 4 – (1) Biserica Ortodoxă Română este autonomă față de Stat și față de alte instituții

Preafericitul Parinte Dr_ DANIEL

Lămurind cred aceste aspecte în ceea ce privește modul cum niște protestatari, mai mulți sau mai puțini, vor demisia Patriarhului, aș vrea să mai trag și alte câteva concluzii:

1) Credeți că dacă ar pleca Patriarhul Daniel, se stopează automat lucrările la Catedrala Mântuirii Neamului? Vă spun eu de acum: NU. Acesta este dezideratul fiecărui Patriarh care a păstorit această țară, a tuturor clericilor Bisericii Ortodoxe și a unei majorități importante de cetățeni.

2) Credeți că cel ce ar urma în scaunul Patriarhal, ar urma să fie mai maleabil în ceea ce privește adevăratele aspecte care îi supără pe unii, gen, legalizarea prostituției, religia în școli, acceptarea homosexualității? Vă înșelați amarnic. Oricare din viitorii posibili candidați la tronul Patriarhal sunt în cuget și simțire de acord cu modul în care Patriarhul Daniel a reacționat în ceea ce privește aceste teme de dezbatere.

Rămân la părerea mea că această adevărată campanie mediatică este tentativa de a deturna un pic atenția de la adevăratele ținte pe care ar trebui să le avem în aceste zile istorice pe care le trăim.

14 thoughts on “Cum dai un Patriarh jos – mic ghid”

  1. Una peste alta trebuie sa inteleg ca…nu vom putea scapa in veci de acest lup in piele de oaie 8) ? 1] Nu , nu cred ca daca IPF Daniel va fi mazilit din fruntea BOR lucrarile la Catedrala ….” Mantuirii Neamului ” vor fi stopate si-n locul acesteia va fi construita o scoala pentru aia care citesc in Braile .2] L-ai vazut cumva pe IPS Daniel sau intreg staful BOR plus calugarii si calugaritzele legati cu lanturi d e gardul parlamentului atunci cand cineva dintre alesi aducea in discutie problemele homosexualitatii , ale prostitutiei ca eu personal …parca NU ?! Religia in scoli intr-o tara laica ? Despre ce vorbesti Iancule ? Si-asa este cam multa , este prezenta pe toate drumurile { pe toate drumurile gasesti cate-o biserica insa…cam putine scoli } si-n plus are si…” Trinitas ” . Sti cumva daca in Franta bunaoara sau in Germania Biserica Catolica isi are propriul canal d e televiziune ? 8)

    1. @Marian Biserica Catolica are un intreg aparat de marketing si comunicare. Nu prea mai face nimic legat de misiunea ei liturgica, e doar un business. Ortodoxia e mic copil..

      1. Un ” mic copil ” care intre timp a crescut Iancule si-a facut si ochi 8) !!!!!!!!!!!! Business-urile facute de slujitorii BOR sunt de poveste { o poveste pe care tipii de la ANAF n-o iau deloc in consideratie } iar in ceea ce priveste ” misiunea liturgica ” a acestor slujbasi…este arhisuficient sa-mi aduc aminte de acel preot cere-a ucis o tanara pentru ca….nu s-au inteles la pretz ….dupa ! Daca-mi aduc aminte si DE ALTELE….. Vorba lui Boccaccio : ” Credinta oamenilor in Divinitate a reusit sa reziste de-a lungul veacurilor , in ciuda ” slujitorilor ” acestei Divinitati “.

        1. @marian si tu, ca si multi altii, nu vedeti decat o singura parte, aceea promovata de unii adversari, secularisti. Daca ati lua la pas Biserica, ati vedea ca opulenta e fix o iluzie, pe care o regasesti poate doar la catedralele Arhiepiscopiilor. Dar am o veste buna pentru tine si pentru multi: Biserica lucreaza deja de mai bine de 5 luni la un proiect de impozitare a veniturilor ei, cu care se va iesi public in 2016. Sa vedem atunci ce ziceti

          1. Iti dai seama cat de stupit suna aberatia: “Biserica lucreaza deja de mai bine de 5 luni la un proiect de impozitare a veniturilor ei”? Da-ti 2 palme cu piciorul. Tu cand ti-ai facut ultima oara lege despre cum, cat si daca sa te impozitezi? QED

          2. @Sarcasticul poate suna, dar, BOR face un prim pas pentru a aduce si aceasta mult dorita impozitare pe masa autoritatilor. Si vine si cu propriul punct de vedere, ceea ce e corect, nu?

          3. Tu faci pe prostul sau scrii la misto? :D
            borsrl nu face nciun pas. Se cheama preemtive strike, ca au vazut ca nu o sa mai tina mult. Iti zic eu care este normaliatea care pute bisericii:
            – sa fie impozitati ca orice alt ong care are operatiuni comerciale
            – sa fie controlati de anaf pe partea de comert
            – sa fie controlati de curtea de conturi pe partea de lovele primite moca de la stat
            – sa nu mai beneficieze de monopoluri gen x % din vanzarea ORICARUI obiect religios. Da, labagii s-au facut proprietari pe cruce
            – cimintirele sa redevina ale statului/autoritatilor locale si sa plateasca pentru punctele de lucru existente acolo, asa cum platesc si oamenii concesiune pe mp apartament de veci

            In rest, ma doare-n cur de puncul de vedere al borsrl asa cum il doare-n cur pe statul roman de punctul meu de vedere ref cum ma impoziteaza.

          4. @sarcasticul maestre, BOR nu este un ONG. Controale ANAF pe donatii? Curtea de Conturi nu mai bine ar controal autoritatile care dau bani moca BOR si nu pe BOR? La aia cu cimitirele sunt intru totul de acord cu tine.

  2. Biserica este stat in stat si in ultima vreme i-au crescut puterile cam prea mult. Cand oamenii o duc greu si sunt plini de boli la care nu gasesc leacul, se refugiaza in credinta. Statul le acorda prea mult spijin ca sa-i abata pe oameni de la problemele zilnice, ca sa poata fura in voie. E trist ce se intampla…

  3. In alte tari, cand se construieste o biserica sau “o catedrala”, banii se strang din donatii. Nu se implica statul in finantare si asa ar trebui sa fie si la noi. Ce daca dureaza mai mult constructia, nu au bani, sa nu le faca. Noi, ca niste amarati ce suntem, platim impozite peste impozite. Biserica de ce este scutita de impozite? Sta pe pamantul nostru, preotii fac afaceri care mai de care, se imbogatesc, dar pentru biserici de ce nu doneaza? Le-a spus cumva Dumnezeu ca sunt scutiti si sunt superiori tuturor oamenilor? Nu cred…

    1. @detop sa stii ca aceasta regula functioneaza si pe la noi. Da, este adevarat ca vin si finantari de la stat pentru construirea unor biserici, mai ales a Catedralei Mantuirii Neamului, dar nu este o regula generala

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

:D :) :( :o 8) :eek: ;-( :grin: :wink: :arrow: :idea: :?: :!: :evil: O:) :-| :-* :-(( :poke: :love: :tired: :emotion: :party: :clown: :worried: X( :p