Certificate de naștere online. Nu mai trebuie să mergi la ghișeu pentru a le obține!

Românii din peste 300 de localități beneficiază de o nouă facilitate digitală, care le permite să obțină certificate de naștere sau deces fără a mai fi necesar să se deplaseze la ghișeu. Acest serviciu face parte dintr-un amplu proces de digitalizare a administrației publice, care are scopul de a simplifica accesul la documentele oficiale și de a reduce birocrația.

Potrivit site-ului oficial al Ministerului de Afaceri Interne, locuitorii din următoarele localități pot accesa platformele digitale puse la dispoziție de autoritățile locale pentru a solicita și obține aceste certificate:

[…] Platforma destinată activității ofițerilor de stare civilă, prin înregistrarea doar în format digital a evenimentelor de viață naștere și deces, devine operațională la nivelul altor 5 municipii reședință de județ.

Astfel, Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, cu sprijinul Direcțiilor Județene de Evidență a Persoanelor Brașov, Caraș-Severin, Giurgiu, Mehedinți și Suceava,  precum și al Direcțiilor Locale de Evidență a Persoanelor implicate, a realizat interconectarea municipiilor Brașov, Drobeta-Turnu Severin, Giurgiu, Reșița și Suceava la Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă.

Având în vedere activitatea întreprinsă în ceea ce privește extinderea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, inițiată la data de 18 aprilie, respectiv activitatea de informare publică realizată pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, vă facem cunoscute rezultatele obținute până în prezent:

»Județul Alba: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 78

»Județul Arad: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 78;

»Județul Bihor: 11 unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 101;

»Județul Bistrița-Năsăud: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 63;

»Județul Brașov: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 58;

»Județul Buzău: 30 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 87;

»Județul Caraș-Severin: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 77;

»Județul Călărași: 6 unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 56;

»Județul Cluj: 40 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 81;

»Județul Constanța: 29 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 70;

»Județul Dâmbovița: 5 unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 89;

»Județul Giurgiu: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 54;

»Județul Gorj: 8 administrativ-teritoriale dintr-un total de 70;

»Județul Hunedoara: 25 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 69;

»Județul Ialomița: 21 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 67;

»Județul Iași: 76 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 98;

»Județul Ilfov: 40 de unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 40;

»Județul Mehedinți: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 66;

»Județul Mureș: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 102;

»Județul Neamț: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 83;

»Județul Prahova: 8 unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 104;

»Județul Sălaj: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 61;

»Județul Sibiu: 17 unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 64;

»Județul Suceava: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 114;

»Județul Teleorman: două unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 97;

»Județul Tulcea: două unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 51;

»Județul Vaslui: două unități administrativ-teritoriale dintr-un total de 86;

»Județul Vrancea: o unitate administrativ-teritorială dintr-un total de 73;

Implementarea acestui sistem reprezintă un pas important spre modernizarea serviciilor publice și alinierea acestora la standardele europene.

certificat nastere - sursa hotnews

Unul dintre principalele avantaje ale acestui serviciu digital este reducerea timpului de așteptare. Totul se poate face acum face prin intermediul internetului, eliminând astfel necesitatea prezenței fizice la instituțiile de stat. În trecut, obținerea unui certificat de naștere sau deces putea dura mai multe zile sau chiar săptămâni, în funcție de volumul de cereri și de eficiența funcționarilor din cadrul instituțiilor statului. Acum, cu ajutorul platformelor online, procesarea cererilor se face mult mai rapid, iar cetățenii pot primi documentele solicitate în doar câteva ore.

Pe lângă economisirea timpului, această facilitate contribuie și la reducerea aglomerației la ghișee și a cozilor lungi, un fenomen comun în multe instituții publice din România. Astfel, oamenii nu mai sunt nevoiți să își planifice vizitele la ghișeu, să își ia zile libere de la serviciu sau să stea ore întregi la coadă pentru a-și rezolva problemele administrative.

Un alt aspect pozitiv al digitalizării este transparența. Prin utilizarea platformelor online, cetățenii pot urmări statusul cererilor lor în timp real, având acces la informații actualizate despre stadiul procesării documentelor. Acest lucru reduce și riscul pierderii documentelor sau a întârzierilor nejustificate, oferind totodată o modalitate eficientă de comunicare între cetățeni și autorități.

Desigur, pentru a beneficia de aceste servicii digitale, cetățenii trebuie să aibă acces la internet și să fie familiarizați cu utilizarea platformelor online. În acest sens, autoritățile au desfășurat campanii de informare și instruire pentru a asigura o tranziție ușoară către noul sistem. De asemenea, pentru cei care întâmpină dificultăți, există ghiduri și asistență tehnică disponibilă pentru a le facilita utilizarea platformelor.

Iată o serie de cursuri AICI.

Implementarea acestui sistem digital face parte dintr-un proiect mai amplu de digitalizare a administrației publice, finanțat în parte de fonduri europene. Scopul acestui proiect este de a moderniza infrastructura IT a instituțiilor publice și de a dezvolta soluții inovatoare care să răspundă nevoilor cetățenilor într-un mod eficient și rapid.

Pe lângă certificatele de naștere și deces, se preconizează extinderea acestui serviciu și pentru alte documente oficiale, cum ar fi certificatele de căsătorie, divorț sau de schimbare a numelui. Astfel, într-un viitor apropiat, majoritatea documentelor oficiale vor putea fi solicitate și obținute online, contribuind la crearea unui sistem administrativ modern și accesibil pentru toți cetățenii.

Această inițiativă vine într-un context în care digitalizarea devine din ce în ce mai importantă pentru toate aspectele vieții cotidiene. Pandemia de COVID-19 a accelerat adoptarea soluțiilor digitale în diverse domenii, iar administrația publică nu face excepție. Digitalizarea serviciilor publice nu doar că răspunde nevoilor actuale, dar pregătește și terenul pentru o administrație mai eficientă și mai transparentă în viitor.

În concluzie, posibilitatea de a obține certificate de naștere și deces în format digital reprezintă un pas semnificativ înainte pentru administrația publică din România. Acest serviciu nu doar că simplifică viața cetățenilor prin reducerea timpului de așteptare și a necesității de a se deplasa la ghișeu, dar contribuie și la creșterea transparenței și eficienței instituțiilor publice. Pe măsură ce acest sistem se va extinde și va include mai multe tipuri de documente oficiale, putem anticipa o transformare pozitivă a interacțiunilor dintre cetățeni și autorități, într-un mod adaptat cerințelor și așteptărilor societății moderne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *